vrijdag 29 april 2011

Wilgenhoutrups



Toen buurman Serge aankwam met dit bestiole, schrok ik toch ook wel. Een rups van een centimetertje of 7 en een kleine centimeter in doorsnede. De buurman had een boom omgedaan in de tuin en had de boorgangen van de rups gezien en vervolgens ook de boosdoener.

Met al het dode hout in de omgeving zit de schrik er voor boktorren goed in. Deze rups heeft een stevige chitine-kop en ik dacht ook in eerste instantie aan een keverlarve. De boom die omgedaan was, was een saule, een wilg en daarop ben ik maar eens gaan zoeken.

De wilgenhoutrups is dus inderdaad een rups, van een nachtvlinder. De nachtvlinder of mot is een zogenaamde pijlstaart, de wilgenpijlstaart. Het dier staat op een dieet van (levend) wilgenhout. Belangstelling voor de balken van ons huis heeft deze knager dus niet.

Eigenlijk had ik het me moeten herinneren. 15 of 20 jaar geleden kwam een eerstejaars student uit Bergen op Zoom met zo’n beest op de afdeling biologie. In alle jeugdige onbevangenheid had deze gast zich al aangemeld voor het Bio Blad, een informeel blad van de afdeling biologie. Hij liep over van enthousiasme. Het was des te navrant dat hij korte tijd daarna onverwacht overleed …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten