zondag 19 december 2010

Zigeunerin


Op het moment lees ik Het Nostradamus Complot van Mario Reading (2009). In het begin van het verhaal maakt de hoofdpersoon kennis met zigeunerriten. Afijn, daar gaat het nu niet over …

Monique en ik, met onze kleine Nina, kwamen voor het eerst terecht in Hongarije, vanuit Slowakije. Zoals zo vaak – zeker in het begin van de zoektocht zijn we te kritisch – had het veel voeten in aarde. We waren terecht gekomen in een soort Hongaars Valkenburg en het fenomeen camping was er niet bekend. We kwamen terecht in een gewoon woonhuis en betrokken daar een kamer.

We gingen een hapje eten in een groot toeristenrestaurant. Ik weet niet of er live muziek was of er muziek gedraaid werd, maar Nina (een jaartje of twee) ging dansen op de dansvloer. Een zigeunervrouw was erg gecharmeerd van onze kleine dochter en danste met haar. Op een gegeven moment viel een kam uit haar haar. Monique zag dat en raapte de kam op. Ze reikte de kam naar de zigeunerin. De zigeunerin vroeg aan Monique om de kam terug te steken in haar haar … Monique deed dat zonder enig omhaal.
Kennelijk had ze een zigeunercode doorbroken! We werden uitgenodigd om meteen met haar mee te gaan. Er was een feest bij hen.

Jammer genoeg waren we te onzeker in deze nieuwe omgeving. We waren er nog maar net. Met veel moeite hadden we een onderkomen gevonden. We hadden veel taalproblemen. We kregen het de Hongaarse ober niet duidelijk gemaakt of het wel veilig was om met de zigeunerin mee te gaan. We besloten om er toch maar van af te zien … hoe sympathiek ook.

zaterdag 11 december 2010

Tureluurs


Westenschouwen, Westenschouwen,
Het zal u berouwen
Dat ge genomen hebt mijn vrouwe.
Westenschouwen zal vergaan,
Alleen de toren zal blijven staan.

Op de foto het corpus delicti (watersnip) na een copieus maal van een slechtvalk. In het venster van de Plompe Toren (Westenschouwen).
Een fotoverslagje is opgenomen op Picasa, zie bovenstaande link. Rombout, Ilja en ik bezochten Schouwen-Duivenland en de Brouwersdam. Het traditionele dagje vogelen op de Zeeuwse Eilanden.

dinsdag 7 december 2010

Apetrots

NCRV Natuurlijk - Natuur in de stad - http://gemi.st/11809296 
Van: leontine van de Stadt 
Verzonden: maandag 6 december 2010 11:03 
Onderwerp: kijkcijfers goed! 
De uitzending gisteren is goed verlopen. Jullie hadden een gemiddelde van 193.000 kijkers, wat heel goed is. Het leuke is dat jullie veel meer mensen bereikt hebben: het aantal stijgt van 100.000 in de eeste paar minuten, naar een vrij constant aantal kijkers over de hele uitzending van rond de 230.000 en aan het eind zelfs een piek van 280.000!! Da's echt heel goed. 
Hartelijke groet Leontine

zondag 5 december 2010

Bergen op Zoom ... aan zee


Vanavond uitgezonden op NCRV televisie "
'Natuur in de stad' met ondergetekende verkleed als ecoloog. Klik op bovenstaande (slecht leesbare) link.

zondag 28 november 2010

BuurtSint en Piet in de Missionarisstraat

No taxation without representation

Het waterschap – in het westen van het land ook wel Hoogheemraadschap genoemd – behoort tot de oudste instituties van het land. Overheden, landeigenaren en gewone burgers werkten erin samen om dijken te onderhouden en de waterhuishouding te reguleren. Dat alles gebeurt door een gekozen bestuur onder leiding van een dijkgraaf. Het bestuur wordt gekozen , de dijkgraaf door de Kroon voor zes jaar aangewezen. De organisatie heft eigen belastingen.
Een van de oudste waterschappen is het Hoogheemraadschap Rijnland. Dat werd in de dertiende eeuw gevormd toen de monding van de Oude Rijn verstopt raakte en er rond Leiden wateroverlast ontstond. Daarop sloegen de buurtschappen die daar last van hadden de handen ineen: het eerste Hollandse poldermodel was een feit.
In 1850 telde Nederland maar liefst 3.500 waterschappen. Een eeuw later waren het er nog altijd 2.500. Wanneer volgend jaar het waterschap Zeeuwse Eilanden fuseert met dat van Zeeuws Vlaanderen, is de fusiegolf voltooid, en zijn er nog 26 waterschappen over.
De Volkskrant zaterdag 27 november 2010; Het Vervolg
De waterschappen kennen nu het hybride systeem van rechtstreeks gekozen bestuurders en voorbestemde plekken voor vertegenwoordigers van belangengroeperingen. Bij Waterschap De Dommel zijn er 30 zetels te verdelen, waarvan er 3 + 3 + 2 gereserveerd zijn voor respectievelijk de boeren, de bedrijven en de eigenaren van natuurterreinen.

De gekozen bestuurders zijn afkomstig van de landelijke politieke partijen (CDA, PvdA, VVD) en er zijn een aantal specifieke waterschapspartijen zoals WaterNatuurlijk, Werken aan Water en de Algemene Waterschapspartij.
Dit bijna-democratische model is op feestjes en partijen al moeizaam uit te leggen!
Rond de verkiezingen van de Tweede Kamer is er volop discussie ontstaan over ‘bestuurlijke drukte’, het ‘wegstrepen van bestuurslagen’ en daarmee ook het voortbestaan van een functionele overheid als de waterschappen.
VVD, CDA en de gedogende PVV hebben nut en noodzaak van de waterschappen onderkend. Maar het debacle van de waterschapsverkiezingen van twee jaar geleden (opkomst van ongeveer 20%): dat niet weer! Ze zetten op indirecte verkiezingen, vanuit de gemeenteraden.
Aardige bijkomstigheid: de winnaar van de vorige verkiezingen – WaterNatuurlijk – kan worden afgeserveerd en regeringspartij CDA kan wederom de eerste positie betrekken.
Gisteren was WaterNatuurlijk bijeen in Utrecht en onder meer met een motie van de Brabantse fracties van WaterNatuurlijk en het regio bestuur werd er besloten de barricaden te gaan betrekken tegen de indirecte verkiezingen. Wij, WaterNatuurlijk, zetten in op directe verkiezingen en ja, bij voorkeur samen met de gemeenteraadsverkiezingen.
Ook dan staat WaterNatuurlijk voor een stevige opgave om zich te profileren, maar het moet kunnen met de partij, die bij uitstek het verbindende element vormt tussen burgers en het waterschap!

vrijdag 26 november 2010


Op 5 december heb ik mijn première bij de Nederlandse publieke omroep! Rond een uur of zeven zendt de NCRV de serie 'natuur in de stad' uit. Kijk en huiver! De aflevering is min of meer een promo voor de gemeente Bergen op Zoom.
Bijgevoegd filmpje werd vorige zomer gemaakt door Hogeschool Zeeland i.s.m. KennisNetwerk Delta Water en de Open Universiteit in het kader van hun 'Hoogwaardige e-practica Water Mangement'. Ik spreek mijn tekst met wat horten en stoten uit ... de collega's die hun tekst voorlazen van een autocue kwamen er minder goed vanaf.
Afijn, na 5 december reken ik mezelf tot de BN-ers.