zondag 31 oktober 2010

Lapin entier


Monique en ik ik reden in de nacht naar de Morvan (herfstvakantie 2010). In het bosgebied van Troyes naar Chaource zagen we vele tientallen herten en een kleiner aantal reeën. D’r stonden twee wilde zwijnendames in de berm. Regelmatig moest de combi met aanhanger op de rem om overstekende dieren te laten passeren. Eenmaal stond de auto vrijwel tot stilstand en werd toch een ree geraakt. Hopelijk heeft het dier het goed doorstaan.
Na Tonnerre zagen we een rotte van zo’n 20 zwijnen in linie over een akker trekken. Wat zal die boer de andere ochtend enthousiast geweest zijn …
Bij de supermarkt kochten we van de weeromstuit een lapin entier. Dat ie zo entier zou zijn hadden we op dat moment niet nog niet bedacht. Met kop vanzelfsprekend. (Wie van ons tweetjes zou de kop mogen afkluiven?)
Ik heb er de kop meteen vanaf gesneden. Het corpus delicti toonde voorts een goed herkenbaar plaatje (practicum anatomie-morfologie). Relatief grote lever, relatief nog grotere nieren toen de lever bij de kop beland was (gft-bakje) en in de thorax de keurige longen van een niet-rokend konijn. Samen met de mini-stofzuigerslang van de luchtpijp ook bij de kop gevoegd. De ledematen gesepareerd en voorts  de borst in tweeën gedeeld (dat lukt nooit goed) en idem heuppartij.

Op een Duitse satellietzender zagen we een programma over het vervreemden van voedsel van de herkomst. Wat is er in een hamburger of frikadel nog terug te kennen van het oorspronkelijke beest? 

‘Vertel me wat je eet en ik weet wie je bent’,  is wat dat betreft een intrigerende uitspraak. Hoe zit dat met ons en het hele konijn?

woensdag 20 oktober 2010

Lieveheersbeestjesspin


De spin is gefotografeerd in de Ardèche. Het is Eresus sandaliatus, de lentevuurspin. Dit is het mannetje, ongeveer 10 mm groot. Het vrouwtje is 1.5 tot 2 maal zo groot en leeft in een tunneltje in de grond.
Het is een zeldzame spin (of wordt zeldzaam waargenomen …). Het is een leuke waarneming want vaak zijn het juist onschuldige dieren die zich verkleden als killer (mimicry), maar hier doet een beest met vervaarlijke kaken zich voor als de onschuld zelve.
 
Swissbug van Alphadesigner.com

dinsdag 19 oktober 2010

RAVON Noord-Brabant ... de stekker er uit

Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland afdeling Noord-Brabant is niet meer. Eind '70, begin '80 werd de afdeling opgericht. Het was lang, samen met de Herpetologische Studiewerkgroep Limburg, de fanatiekste club van Nederland.
Noord-Brabant werd minutieus verkend op het voorkomen van reptielen en amfibieën. Een hoogtepunt was het uitbrengen van een Brabantse Werkatlas.

In '99 werd ik voorzitter en in 2005 of '06 stopte ik daarmee. Het was toen al moeilijk bestuursleden te vinden en de voorzittersplek bleef ook vacant.

In 2009 maakten we nog een doorstart. We organiseerden nog een aantal succesvolle excursies en lezingen, maar de deelnemers/bezoekers voelden zich kennelijk niet verbonden met de vereniging.

Hopelijk staat er ergens in Brabant weer een clubje jonge fanatiekelingen op, die weer een RAVON NB stichten!

zaterdag 16 oktober 2010

Hotei


We zijn bijna bekeerd tot het boedhisme!
Deze zomer bleek de hotei, de lachende monnik, in zijn dikke buik onderkomen te bieden aan een heus bijenvolk. Een regulier bijenvolk is zo’n 45.000 individuen groot. Dit waren er zeker zo’n 20.000! Het was op dat moment een rustig volkje. Eerst de demonstratie voor Kees en Ward, daarna ook maar paparazzi fotograaf Claude en Chantal uitgenodigd en toen Chantal’s broer Marcel in de buurt bleek te zijn, ook nog voor een derde maal. 0 steken!
De hotei kregen we van Wim Gielen, collega van Monique, diens vrouw El en een bevriend stel, die gebruik maakten van ons huis in Château Chinon Campagne.

Yangzhou

Vrijdag 15 oktober 2010. Vandaag ben ik op pad geweest met de delegatie uit Yangzhou. De tocht werd vooral enerverend door het regenachtige weer. Vooral het uitje naar de Molenplaat vergde veel van het improvisatietalent.
Of het alleen beleefdheid was van de bezoekers, maar ik werd in alle toonaarden bedankt en bij herhaling uitgenodigd om toch zeker een keertje bij hun te komen kijken, in Yangzhou.
Yangzhou is ook de stadsregio, die bezocht werd door de Westbrabantse delegatie met onder meer Ad van der Wegen. Het feit dat hij recent hun regio had bezocht, bleek een schot in de roos te zijn!
Restauranthouder Chung (Miyako in Bergen op Zoom en Koi in Tilburg, binnenkort ook in ’s-Hertogenbosch) blijkt uit een naburige stad te komen. De chef was uit Tilburg gekomen om persoonlijk voor de Chinese gasten te koken.
We aten een vier-gangen menu: sushi van tonijn, zalm, garnaal, eendenmossel, …; halve kreeft; kipfilet met sesam; ijs. Veel spektakel, maar zeker ook bijzonder. Vooral in het gezelschap van de Chinese mannen.