Hoi Tiny…
Ik zou je even een mailtje sturen met de uitzenddata en tijden van Natuurrijk, het programma waarin het item zit wat we met jou bij de Zoom hebben opgenomen.
Uitzending is op 18 januari vanaf 18.00 op elk uur. Dus 188.00 / 19.00 / 20.00 etc.
Het is overigens hartstikke leuk geworden!
Dus nogmaals bedankt voor de medewerking en wellicht tot een volgende keer.
Groetjes Liesbeth.
Liesbeth van den Dries
programmamaker varia tv
liesbeth.van.den.dries@omroepbrabant.nl
zondag 9 januari 2011
Oh happy days
Energie
Waar is de tijd gebleven, dat elektriciteit geleverd werd door de PNEM? Het nutsbedrijf leverde de kilowatts en de bedrading tot aan huis. Tot aan huis? Nee zelf in huis: ze controleerden de aarding van de ‘stopcontacten’. Bij mijn eerste huis in Diessen (1974) werd zelfs goedkeuring onthouden aan het huisnet, omdat er een te lang snoer zat aan de bedlampjes.
Toegegeven: de monopolist gedroeg zich naar zijn positie. Naast een wereldlijke en kerkelijke macht was er de Provinciale Noord-Brabantse Electriciteitsmaatschappij.
Nu mogen we kiezen uit DongEnergy, Oxxio, Nuon, Eneco, Nederlandse Energie Maatschappij, Greenchoice, Essent, Delta enzovoort. Gelukkig zijn er op internet consumentensites die je een handje willen helpen bij het bepalen van je keuze. Vanzelfsprekend moet je wel nagaan van wie die site is, of die niet toevallig van een van de energiebedrijven is …
Telefoon
Telefonie was nog eenvoudiger. Als er in mijn jeugd (60-er jaren) gebeld moest worden, ging je naar Tante Nel (Van Kollenburg), twee huizen verder en dan het Kerkpad oversteken. Tante Nel kwam ons ook halen als er telefoon voor ons was, dat wil zeggen voor mijn ouders. Voor de kinderen werd niet gebeld.
De telefonie-God heette PTT.
Vodafone, T-Mobile, Ben, Telfort , Tele2, Hi !, KPN, … al dan niet met televisie, internet. Genaaid word je vrijwel altijd. Onze Nelie Kroes kreeg het voor elkaar dat de tarieven voor gesprekken van en naar het buitenland véél goedkoper werden. Het is niet lang geleden, dat we na enkele weken Frankrijk een telefoonrekening van meer dan 100 euro kregen. Nu is een gesprek zo’n drie kwartjes (75 ct) en vervolgens normale belkosten. Dat is goed, maar waar zijn al die euro’s gebleven van de tijd van veel te hoge tarieven?
Voor dataverkeer wordt je nog steeds stevig gepakt. Kom op Nelie!
Voor dataverkeer wordt je nog steeds stevig gepakt. Kom op Nelie!
Ziektekosten
Weinig woorden: verplicht verzekerd via het ziekenfonds. Mensen met meer inkomen: vrijwillig verzekerd, meestal bij hetzelfde ziekenfonds, een illustere voorganger van CZ.
Europa en de Nederlandse Mededingingsautoriteit functioneren goed. De oude monopolisten boden wel duidelijkheid, maar misten het vermogen om prudent om te gaan met hun machtspositie. Nu is er keuze te over, maar om een keuze te kunnen maken is het nodig dat er heldere criteria zijn. Dat de aanbieders op een rijtje te zetten zijn.
De aanbieders munten uit in het zodanig in elkaar flansen van pakketten, dat iedere vergelijking mank gaat. We zijn met z’n allen slimmer geworden, maar weten toch niet op te boksen tegen de ratten die verzekeringen, telefonie, energie, internet en dergelijke aanbieden. Door transparantie te voorkomen, zijn ze ons steeds een slag voor.
In de winkelstraat van een gemiddelde stad zijn de slager, de bakker, de visboer, de kledingspeciaalzaak, de hoedenwinkel en de tabakswinkel verdwenen. Wel zijn er minstens vijf telefoniewinkels teruggekomen. Pijpenlaatjes, die ondanks het bescheiden formaat, nog plek zat overhouden om hun gebakken lucht aan de man te brengen en ons een oor aan te naaien.
zaterdag 8 januari 2011
Wouter Klootwijk
Vorige week de aflevering van ‘de wilde keuken’ gezien over het rundsvlees, dat bij ons, Nederlanders, op tafel komt.
Een melkkoe levert volgens het programma in haar leven zo’n 40.000 liter melk. (Volgens internet zijn er ook heel wat koeien die mee dan 100.000 leveren, maar dan moet je de dieren wel een jaar of 12 tot 16 in dienst houden en dat past niet in het ‘normale’ efficiënte boerenbedrijf.) Tegenwoordig vertrekt een melkkoe na een jaartje of 6 met een enkeltje abattoir. De vraag van Klootwijk was, ‘waar blijft dit vlees’ en is het tweede rangs taai rundsvlees?
De Nederlandse biefstuk minner krijgt Iers rundvlees op zijn of haar bordje. Afkomstig van ossen: steers van Aberdeen-Angus rassen. Ofschoon: zonder in de runderstambomen te willen duiken, in beeld verschenen ook Ierse Charolais en beesten die vooral MRIJ- of Holstein-Friesian-trekken vertoonden. Het Greenfields vlees van AH zal zich niet beperken tot Aberdeen-Angus dieren.
Waar blijven de afgemolken Nederlandse koeien? Die worden geslacht en worden geëxporteerd naar met name Zuid-Europa.
Taaie rakkers? Nee, als een koe uiteindelijk definitief droog komt te staan en ze krijgt een kans om te recupereren, dan zal ze de energie die voorheen gestoken werd in de melkproductie, omgezet worden in spiervlees. Als de koe bovendien een rustiger leventje krijgt, zal het spiervlees mee vet-dooraderd worden. Dit vlees is veel malser dan een ‘droge’ biefstuk!
Taaie rakkers? Nee, als een koe uiteindelijk definitief droog komt te staan en ze krijgt een kans om te recupereren, dan zal ze de energie die voorheen gestoken werd in de melkproductie, omgezet worden in spiervlees. Als de koe bovendien een rustiger leventje krijgt, zal het spiervlees mee vet-dooraderd worden. Dit vlees is veel malser dan een ‘droge’ biefstuk!
In onze vriezer ligt weer een nieuw voorraadje Galloway stier. Via, via, een kennis van het waterschap, kennis van de beheerder van de ‘grote grazers’ in de natuurgebieden; hij belt me op met de vraag of ik interesse heb in een gebruikelijke portie van 20 kilo. Dan kan ik dat overmorgen ophalen … Omdat dit dikwijls in het winterhalfjaar gebeurt, vind de overdracht in het donker plaats, van zijn auto naar mijn auto. We lijken wel dealers, die de contrabande uitwisselen. Handje contantje.
Uiteindelijk is het niet zo spannend. Het dier is geslacht door een slager en keurig uitgebeend per soort vlees: soepvlees, sudderlappen, bieflappen, kogel, gehakt enzovoort. Soms zijn de blauwpaarse stempels nog te herkennen.
En het vlees: alleen maar spiervlees. Waar het orgaanvlees blijft weet ik niet. Waarschijnlijk per ongeluk – vanwege de duisternis – hadden we de laatste keer een groot stuk lever. Het vlees is relatief vet: ieder stukje spiervlees is witgemarmerd.
Uiteindelijk is het niet zo spannend. Het dier is geslacht door een slager en keurig uitgebeend per soort vlees: soepvlees, sudderlappen, bieflappen, kogel, gehakt enzovoort. Soms zijn de blauwpaarse stempels nog te herkennen.
En het vlees: alleen maar spiervlees. Waar het orgaanvlees blijft weet ik niet. Waarschijnlijk per ongeluk – vanwege de duisternis – hadden we de laatste keer een groot stuk lever. Het vlees is relatief vet: ieder stukje spiervlees is witgemarmerd.
Wat ons betreft toch liever ‘wildernisvlees’, maar we kunnen wel geloven dat een herstelde melkkoe prima te eten is. Liever dan het genetisch en eventueel met hormonen opgefokte vlees van Hollandse vleeskoeien. Ofschoon, wat heeft de melkkoe gedurende haar leven aan medicatie verstouwd?
Op de foto staat Tongemans. Onze Franse boer, Laurant B., prutst met Charolais en dikbillen. Soms gaat het een ‘beetje’mis en dan hebben we in het eiland tegenover ons astmatische runderen en van tijd tot tijd een beest, dat zo’n grote tong heeft, dat ie niet meer binnen te halen is … (Bekijk de linker foto maar eens: voor de kijkers links, hangt de lap.)
Met veel moeite scharrelt het dier voldoende eten bij elkaar en als het stiertje voldoende gewicht heeft, is zijn noodlot bepaald!
Met veel moeite scharrelt het dier voldoende eten bij elkaar en als het stiertje voldoende gewicht heeft, is zijn noodlot bepaald!
zondag 19 december 2010
Zigeunerin
Op het moment lees ik Het Nostradamus Complot van Mario Reading (2009). In het begin van het verhaal maakt de hoofdpersoon kennis met zigeunerriten. Afijn, daar gaat het nu niet over …
Monique en ik, met onze kleine Nina, kwamen voor het eerst terecht in Hongarije, vanuit Slowakije. Zoals zo vaak – zeker in het begin van de zoektocht zijn we te kritisch – had het veel voeten in aarde. We waren terecht gekomen in een soort Hongaars Valkenburg en het fenomeen camping was er niet bekend. We kwamen terecht in een gewoon woonhuis en betrokken daar een kamer.
We gingen een hapje eten in een groot toeristenrestaurant. Ik weet niet of er live muziek was of er muziek gedraaid werd, maar Nina (een jaartje of twee) ging dansen op de dansvloer. Een zigeunervrouw was erg gecharmeerd van onze kleine dochter en danste met haar. Op een gegeven moment viel een kam uit haar haar. Monique zag dat en raapte de kam op. Ze reikte de kam naar de zigeunerin. De zigeunerin vroeg aan Monique om de kam terug te steken in haar haar … Monique deed dat zonder enig omhaal.
Kennelijk had ze een zigeunercode doorbroken! We werden uitgenodigd om meteen met haar mee te gaan. Er was een feest bij hen.
Jammer genoeg waren we te onzeker in deze nieuwe omgeving. We waren er nog maar net. Met veel moeite hadden we een onderkomen gevonden. We hadden veel taalproblemen. We kregen het de Hongaarse ober niet duidelijk gemaakt of het wel veilig was om met de zigeunerin mee te gaan. We besloten om er toch maar van af te zien … hoe sympathiek ook.
zaterdag 11 december 2010
Tureluurs
Westenschouwen, Westenschouwen,
Het zal u berouwen
Dat ge genomen hebt mijn vrouwe.
Westenschouwen zal vergaan,
Alleen de toren zal blijven staan.
Het zal u berouwen
Dat ge genomen hebt mijn vrouwe.
Westenschouwen zal vergaan,
Alleen de toren zal blijven staan.
Een fotoverslagje is opgenomen op Picasa, zie bovenstaande link. Rombout, Ilja en ik bezochten Schouwen-Duivenland en de Brouwersdam. Het traditionele dagje vogelen op de Zeeuwse Eilanden.
dinsdag 7 december 2010
Apetrots
NCRV Natuurlijk - Natuur in de stad - http://gemi.st/11809296
Van: leontine van de Stadt
Verzonden: maandag 6 december 2010 11:03
Onderwerp: kijkcijfers goed!
De uitzending gisteren is goed verlopen. Jullie hadden een gemiddelde van 193.000 kijkers, wat heel goed is. Het leuke is dat jullie veel meer mensen bereikt hebben: het aantal stijgt van 100.000 in de eeste paar minuten, naar een vrij constant aantal kijkers over de hele uitzending van rond de 230.000 en aan het eind zelfs een piek van 280.000!! Da's echt heel goed.
Hartelijke groet Leontine
zondag 5 december 2010
Bergen op Zoom ... aan zee
Vanavond uitgezonden op NCRV televisie "
'Natuur in de stad' met ondergetekende verkleed als ecoloog. Klik op bovenstaande (slecht leesbare) link.
Abonneren op:
Posts (Atom)

