zaterdag 2 juli 2011

TinyWaterNatuurlijk

Beekbodem op de oever
In de dagen van het Moller Instituut was ik tijdenlang het boze genius achter het Bio Blad. De vergelijking met mijn blog gaat goed op: (natuur)informatief en héél voorzichtig kritisch. Desondanks werd ik op het matje geroepen bij de vakgroepleider. D’r waren artikeltjes die niet goed gevallen waren. Ze vond dat we maar moesten stoppen met het Bio Blad.
Voorzichtig gaf ik haar in overweging daar nog eens over na te denken. Met mij als ‘hoofdredacteur’ had ze wel een aanspreekpunt. Als we ‘ondergronds’ waren gegaan, hadden we ook het ‘voorzichtig kritische’ kunnen verlaten.

Beekprikken-incident
De Dommel koos er voor om eerst een feitenrelaas op te stellen, voordat er naar buiten getreden werd. Dat laatste overkwam het waterschap. De brieven van SBB, BMF en RAVON werden doorgesluisd naar Ron Lodewijks van het Eindhovens Dagblad. Die wist ook de weg te vinden naar deze blogsite. ‘Hoofdbestuurder schaamt zich kapot’ was een van de citaten.
Is een blog wel verstandig voor een waterschapsbestuurder? Was het verstandig om een artikel te wijden aan het beekprikken-incident.

Om met het laatste te beginnen: terwijl het waterschap het incident onder de pet hield, werd ik via kanalen als BMF, RAVON, terreinbeheerders en PGO’s benaderd wat er in ’s hemelsnaam was gebeurd met een van de meest waardevolle beken van Nederland. Voor degenen die de weg naar de blogsite kenden, vond ik het nodig om te vertellen wat er plaats gevonden had.
Het betreffende artikel teruglezend vind ik het nog steeds heel voorzichtig en correct geschreven. (In de ontsteltenis had dat ook anders gekund …) Ook het artikel van Ron Lodewijks vind ik grosso modo correct. In eerste instantie schrok ik wel van zijn versie, maar na herlezen kan ik me er goed in vinden, op enkele details na.

De andere vraag: is een blog verstandig voor een dagelijks bestuurder? Daar heb ik niet echt een antwoord op. Wel is het zo dat politieke partijen in het waterschap zich moeten kunnen profileren. (In mijn definitie is WaterNatuurlijk een politieke partij. ) De fractie lukt het niet om die aandacht op zich te vestigen. De portefeuillehouder Natuurlijk Water wel.
En dat zijn precies de twee argumenten om er mee door te gaan. 1. Verantwoording ten opzichte van de achterban van WaterNatuurlijk en mezelf. 2. Verantwoording ten opzichte van mijn portefeuille. (Vanuit de omgeving Westerhoven, bestuurlijk vanuit de terreinbeheerders, natuurbeschermers, kreeg ik veel adhesiebetuigingen.)
Loyaliteit ten aanzien van het bestuurlijke college (DB) maakt dat ikzelf vind dat ik prudent zal moeten blijven.  

maandag 27 juni 2011

Dommel door Boxtel

















Maandag 20 juni 2011. Een vijver langs de Dommel in Boxtel wordt overgedragen aan een basisschoolklas uit de omgeving. De watergraaf, de loco en de wethouder, en de jeugdwatergraaf, treden aan om de gebeurtenis cachet te geven.

Foto Ineke Barten

zondag 19 juni 2011


Klik op bovenstaande link voor een foto-impressie van het van Abbe Museum in Eindhoven ...

Van Abbe Museum Eindhoven

Theo kan tevreden over ons zijn. Op deze druilerige zondag gingen we naar het Van Abbe.

Vanzelf konden we niet om 'onze' Dommel heen. De treden van de vistrap waren verzopen. (Indertijd werd de oever van de net aangelegde vistrap gefixeerd met vegetatiematten. Die hadden een voor de hand liggende biodiversiteit met gele lissen, rietgras, lisdoddes enzovoort. Riet heeft de concurrentie gewonnen!)

Van Abbe leverde een feest op van herkenning ten aanzien van de cursus Moderne Kunst: alles kwam voorbij Marc Chagall, Piet Mondriaan, Anselm Kiefer, Georg Baselitz, Marlene Dumas, ... Fantastisch!

Het Van Abbe is een publieksvriendelijk museum, waar ook fotograferen is toegestaan. Een mooie kans om m'n nieuwe Nikon te proberen. 10 megapixels meer dan de D70 uit 2004.

donderdag 16 juni 2011

Moderne Kunst Cursus van Theo


Monique en ik hebben inmiddels al 8 lessen achter de rug. In het Odulphuslyceum geeft oud-docent Theo Heiligers een cursus Moderne Kunst.
Voor de 10de en laatste les hebben we een huiswerkopdracht gekregen. We moeten een foto van een kunstobject inleveren, waar we zo onze eigen beleving bij hebben. Die beleving moeten in die les toelichten.

Het object van Stephan Balkenhol is niet mijn meest favoriete object, maar nadat Theo een beeld van hem liet zien tijdens de les, had ik zoiets van … dè ken ik!

Beelden van dezelfde kunstenaar staan voor het nieuwe gebouw van Waterschap Brabantse Delta in Breda. In september 2010 zijn rondom en in het Hof van Bouvigne – het kantoor van het waterschap – in totaal vier houten beelden van de Duitse kunstenaar Stephan Balkenhol geplaatst.
Eén voor de hoofdingang en één pal achter de entreehal richting kasteel Bouvigne. Daarnaast verfraaien twee kleinere beelden op sokkels als ensemble de hal van het kantoor. De beeldengroep bestaat uit twee mannen en twee vrouwen, uit eikenhout gemodelleerd. Het hout is afkomstig van twee eikenbomen die aan de rand van het landgoed stonden en plaats moesten maken voor de renovatie van het landgoed.

De beeldengroep is kenmerkend voor het werk van Balkenhol: de mannen en vrouwen zijn alledaags en herkenbaar maar ook neutraal en – ook al door de opvallende sokkels - letterlijk wat op een afstand. Ze stralen rust en humor uit en zijn hierin ook suggestief. De twee buitenbeelden zijn 280 centimeter hoog en vervaardigd uit één een stuk hout. De beelden op de sokkel binnen zijn ongeveer 50 centimeter hoog.

Stephan Balkenhol (1957) woont en werkt in Karlsruhe en geldt als een van de meest toonaangevende beeldhouwers in de wereld. Zijn werk is veelvuldig in binnen- en buitenland tentoongesteld. Daarnaast heeft Balkenhol meerdere prestigieuze opdrachten in de openbare ruimte gerealiseerd, onder andere te zien in Duitse steden maar ook in Frankrijk en Oostenrijk. In Nederland is werk van hem te zien in Den Haag, Leiden, Amsterdam, Almere en nu … in Breda. Hij is als professor verbonden aan de Staatliche Akademie der Bildenden Künste van Karlsruhe.