zondag 3 juni 2012

Twiggy

















In heel Brabant verenigen bewoners zich in locale energiecoöperaties. Soms wil men gezamenlijk groene energie inkopen, een andere keer zonnepanelen aanschaffen of een windmolen installeren. In het westbrabantse is vooral Energiek Moerdijk actief. Ze organiseerden een EnergieCafé in Fort de Hel (Willemstad) en de uitbater, Frank Kastelein, regelde bij de lokale Renaultdealer een elektrisch bestelautootje, een scooter en de hierbij afgebeelde Twizy.

Het model van een netwerk aan lokale coöperaties, overkoepeld door een landelijke club met technische kennis, juridische en fiscale knowhow is aansprekend. In Waterpoort is Bergen op Zoom bestuurlijk trekker van ‘energietransitie’ en wat mij betreft zouden de coöperaties een van de peilers kunnen zijn.

donderdag 10 mei 2012

Bandol (Côte d'Azur F)





Het moet geholpen hebben dat wij in de meivakantie als Hollande(rs) rond hebben gelopen aan de Côte d'Azur: het cadeautje van Ben en Niekje voor ons 25 jarig huwelijk!

https://picasaweb.google.com/109698051956175107335/MeivakantieBandolF

zaterdag 14 april 2012

Groeve Boudwijn Ossendrecht






BN DE STEM  (Bewerkt)

OSSENDRECHT- Ook het conserveren van het aardkundig monument – een wand waarin de ontstaansgeschiedenis van de Brabantse Wal is af te lezen – aan de rand van het terrein staat op een laag pitje. En da's jammer, vindt Jim de Blank, voorzitter van natuurvereniging Namiro. Hij hoopt dat een derde partij opstaat, die zich in wil zetten voor het behoud van het monument, ontstaan door afgravingen voor de voormalige steenfabriek Boudewijn. Op dit moment ligt de wand bedolven onder een laag zand van 15 meter dik "De eigenaar van de wal, Dienst Landelijk Gebied, heeft zelf geen geld om het monument te behouden en zij hoopt op hulp van Vestia*. Maar gezien de situatie waar Vestia nu in verkeert, kan het nog wel jaren duren voordat de wand eindelijk weer zichtbaar wordt. Zo zonde, want dit is echt uniek. De wal laat mensen zien hoe twee miljoen jaar geleden de Brabantse Wal ontstond. Laag voor laag."
(*: Vestia zou hier woningen gaan bouwen en ook een hotel met 100 bedden ... De corporatie investeerde 7 miljoen in het terrein.)

De Blank hoopt daarom op hulp van buitenaf. Vooral de gemeente kan van belang zijn, meent de voorzitter. "Misschien kan de gemeente de wand onderdeel maken van het provincieproject Landschap van Allure, waar de Brabantse Wal al onder valt. Of misschien zijn er wel Europese geldpotjes die soelaas kunnen bieden. 
Als bestuurder van de Kon. Ned. Heidemaatschappij had ik een oriënterend gesprek met Jim de Blank. Het financiële debacle gaan wij niet oplossen, maar wellicht kunnen wij als KNHM een handje helpen in het mobiliseren van andere stakeholders en bovendien de gemeenschap van Ossendrecht (Woensdrecht) hier meer bij betrekken.

Overigens is het stil liggen van het project geen bedreiging voor de wal zelf. Verdere erosie is niet aan de orde, meent De Blank. "Er ligt 15 meter zand bovenop. Fietsers en wandelaars maken nu volop gebruik van de wal en dat kan prima. Zo'n laag zand rij je er niet zomaar af. Zolang de wal bedolven is, kan de toestand niet verslechteren."

De natuur trekt overigens haar eigen plan (Ossendrecht ligt op de grens met Vlaanderen ...). Het terrein is een oase van rust en een heischraal landschap ontwikkelt zich. Het is mooi om te zien hoe zandzegge het voorwerk doet door het zand vast te leggen. 

Clean Desk Policy

Ik kon het niet laten ... vrijdagmiddag ... het rijk alleen op kantoor ...