zondag 9 januari 2011

Oh happy days


Energie
Waar is de tijd gebleven, dat elektriciteit geleverd werd door de PNEM? Het nutsbedrijf leverde de kilowatts en de bedrading tot aan huis. Tot aan huis? Nee zelf in huis: ze controleerden de aarding van de ‘stopcontacten’. Bij mijn eerste huis in Diessen (1974) werd zelfs goedkeuring onthouden aan het huisnet, omdat er een te lang snoer zat aan de bedlampjes.
Toegegeven: de monopolist gedroeg zich naar zijn positie. Naast een wereldlijke en kerkelijke macht was er de Provinciale Noord-Brabantse Electriciteitsmaatschappij.
Nu mogen we kiezen uit DongEnergy, Oxxio, Nuon, Eneco, Nederlandse Energie Maatschappij, Greenchoice, Essent, Delta enzovoort. Gelukkig zijn er op internet consumentensites die je een handje willen helpen bij het bepalen van je keuze. Vanzelfsprekend moet je wel nagaan van wie die site is, of die niet toevallig van een van de energiebedrijven is …
Telefoon
Telefonie was nog eenvoudiger.  Als er in mijn jeugd (60-er jaren) gebeld moest worden, ging je naar Tante Nel (Van Kollenburg), twee huizen verder en dan het Kerkpad oversteken. Tante Nel kwam ons ook halen als er telefoon voor ons was, dat wil zeggen voor mijn ouders. Voor de kinderen werd niet gebeld.
De telefonie-God heette PTT.
Vodafone, T-Mobile, Ben, Telfort , Tele2, Hi !, KPN, … al dan niet met televisie, internet. Genaaid word je vrijwel altijd. Onze Nelie Kroes kreeg het voor elkaar dat de tarieven voor gesprekken van en naar het buitenland véél goedkoper werden. Het is niet lang geleden, dat we na enkele weken Frankrijk een telefoonrekening van meer dan 100 euro kregen. Nu is een gesprek zo’n drie kwartjes (75 ct) en vervolgens normale belkosten. Dat is goed, maar waar zijn al die euro’s gebleven van de tijd van veel te hoge tarieven?
Voor dataverkeer wordt je nog steeds stevig gepakt. Kom op Nelie!
Ziektekosten
Weinig woorden: verplicht verzekerd via het ziekenfonds. Mensen met meer inkomen: vrijwillig verzekerd, meestal bij hetzelfde ziekenfonds, een illustere voorganger van CZ.

Europa en de Nederlandse Mededingingsautoriteit functioneren goed. De oude monopolisten boden wel duidelijkheid, maar misten het vermogen om prudent om te gaan met hun machtspositie. Nu is er keuze te over, maar om een keuze te kunnen maken is het nodig dat er heldere criteria zijn. Dat de aanbieders op een rijtje te zetten zijn.
De aanbieders munten uit in het zodanig in elkaar flansen van pakketten, dat iedere vergelijking mank gaat. We zijn met z’n allen slimmer geworden, maar weten toch niet op te boksen tegen de ratten die verzekeringen, telefonie, energie, internet en dergelijke aanbieden. Door transparantie te voorkomen, zijn ze ons steeds een slag voor.
In de winkelstraat van een gemiddelde stad zijn de slager, de bakker, de visboer, de kledingspeciaalzaak, de hoedenwinkel en de tabakswinkel verdwenen. Wel zijn er minstens vijf telefoniewinkels teruggekomen. Pijpenlaatjes, die ondanks het bescheiden formaat, nog plek zat overhouden om hun gebakken lucht aan de man te brengen en ons een oor aan te naaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten